@article { author = {abdollahi, manijeh}, title = {Investigating the "False Wisdom" Rhetorical Literary Device in th Hafez Poetry in the Context of Dramatic Irony}, journal = {Hafez Pazhuhi}, volume = {0}, number = {2}, pages = {55-72}, year = {2020}, publisher = {Hafez Studies Center}, issn = {2717-297X}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In Persian poetry, the poet usually says something, while means something else. This belongs to a vast network of literary devices, like irony, condemnation resembling eulogy, eulogy resembling condemnation and "false wisdom", known from a long time ago. These rhetorical devices fall into the literary terms, which make the reader, in search of meaning, discover new perceptions. This is manifested in poems of some poets such as sa'adi and more clearly in Hafez. Here, the poet, usually, expresses his/her inner feelings and/ or ideas, genuinely believing to be true. Yet, the reader perceives a different and sometimes contrasting meaning by what is expressed. Thus, the reader or the addressee needs to get actively involved in a sort of Bakhtinian dialogism in order to understand the underlying concepts hidden in words/poems.  In this article , using a form of literary device in Persian poetry , which is known as " mystical ignorance " , it is attempted to discern a form of literary device  in Hafez's poems, known as " mystical ignorance " , or playfully  referred to as "false wisdom". }, keywords = {Hafez,Literary devices,False wisdom,Dramatic Irony,Bakhtinian dialogism}, title_fa = {بررسی گونه‌ای خاص از آرایه‌ی تجاهل‌ عارف در شعر حافظ}, abstract_fa = {آرایه‌ی تجاهل عارف در شعر شاعران پارسی‌گو در شبکه‌ای وسیع از آرایه‌های ادبی آشنا همچون کنایه، ذم شبیه به مدح و مدح شبیه به ذم، تهکم و برخی صورت‌های مجازی از دیرباز شناخته شده بوده است. ادراک معنا در آرایه‌ی تجاهل عارف که به‌طور سنتی در گروه صنایع معنوی جای دارد، با فرایند کشف همراه است به‌گونه‌ای که معمولاً خواننده با کشف لایه‌های معنایی در درون کلام، در مسیر ادراک شعر و احساسات شاعر قرار می‌گیرد و آن را دریافت می‌کند. از این نظر با مفهوم آیرونی، به ویژه آیرونی نمایشی در ادب مغرب‌زمین هم‌راستا قرارمی‌گیرد. در این نوشتار، با بهره‌مندی از مفهوم تجاهل عارف در ادب سنتی و نیز آیرونی نمایشی‌، گونه‌ای خاص از آرایه‌ا‌ی ادبی با تکیه بر اشعار حافظ بررسی می‌شود که می‌تواند به­عنوان زیرشاخه‌ای مستقل از آرایه‌ی تجاهل عارف قلمداد شود و از آن‌جا که تا کنون نامی برآن نهاده نشده، می‌توان آن را «دانانمایی کنایی» نامید. در این آرایه، ساختار کلام به‌گونه‌ای تعبیه شده است که در ظاهر امر، گوینده برعکس تجاهل عارف، خود را واقف به معنایی قطعی و مسلم می‌داند و سپس کلام را به سمتی هدایت می کند تا خواننده یا مخاطب در گفتمان با متن، بی‌خبری و ناآگاهی گوینده را درمی‌یابد و درنتیجه برخلاف ادعای او، به معنایی متفاوت و گاه متضاد با آنچه در ظاهرسخن بیان شده دست، می‌یابد و به نوعی خاص معنایی جدید از متن بیرون می‌آورد.}, keywords_fa = {آرایه‌های ادبی,آیرونی,تجاهل عارف,دانانمایی کنایی}, url = {https://jhp.hafezstudies.com/article_241270.html}, eprint = {https://jhp.hafezstudies.com/article_241270_1bc1cf3acce52df59ed7037127b0c0b7.pdf} }